اگر مدیر یک کسب‌وکار بزرگ یا حتی کوچک هستید، حتما می‌دانید که بسته‌بندی و حمل‌ونقل نقش مهمی در موفقیت شما دارد. صرف زمان برای بسته‌بندی و ارسال محصولات با دقت کافی، روی تجربه خرید مشتری تاثیر مثبت دارد و در پیشرفت کسب‌وکار، نقش به‌سزایی دارد. در این مقاله از 724box قصد داریم به‌طور کامل به بررسی چاپ جعبه های مقوایی بپردازیم و به بسیاری از سوالات شما در مورد آن پاسخ دهیم.

اهمیت چاپ جعبه مقوایی در چیست؟

اهمیت چاپ جعبه مقوایی از چند جنبه مختلف بررسی می‌شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • باعث جذابیت کالا می‌شود: چاپ جعبه‌های مقوایی جذاب، می‌تواند توجه مشتریان را جلب کند و حتی باعث ترغیب آن‌ها برای خرید محصول شود. همچنین طراحی زیبا می‌تواند احساسات و ارتباط عاطفی با کالا را بیشتر کند.
  • انعطاف بیشتری دارد: جعبه‌های مقوایی در اندازه و کیفیت مختلف تولید می‌شوند. این جعبه‌ها برای بسته‌بندی بسیاری از محصولات مختلف، کاربرد دارد و آن‌ها را به یکی از انعطاف‌پذیرترین گزینه‌ها در بازار امروز تبدیل کرده است.
  • به برندینگ کمک می‌کند: جعبه مقوایی را می‌توان سفارشی کرد تا به آگاهی از برند کسب‌وکار شما کمک کند. نام تجاری سفارشی یک راه عالی برای تحت تاثیر قراردادن مشتریان است؛ چراکه حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید.
  • باعث تجربه بهتر مشتری می‌شود: جعبه مقوایی باکیفیت همراه با چاپ مناسب می‌تواند در ایجاد تجربه بهتر کاربر نقش داشته باشد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ارتباط مثبت با مشتری و همچنین تکرار خرید از طرف آن‌ها شود.
  • جابه‌جایی راحتی دارند: شما می‌توانید جعبه‌های مقوایی را به سرعت در وسیله نقلیه بارگیری کنید یا آن‌ها را در هر مکانی تخلیه و مرتب کرد. حتی می‌توان به‌راحتی آن‌ها را روی یکدیگر چید.
  • مقرون‌به‌صرفه است: هزینه یکی از عوامل اصلی است که بسیاری از مشاغل را از چاپ جعبه مقوایی مناسب منصرف می‌کند. اما در واقعیت، آنها نسبت به سایر جعبه‌های بسته‌بندی مانند پلاستیکی هزینه کمتری دارند.
  • دسترسی به آن آسان است: علاوه بر تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر، جعبه‌های مقوایی به راحتی در دسترس هستند. آنها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف مانند تک‌جداره، دو‌جداره و … تولید می‌شوند و شما می‌توانید هر طرحی را سفارش دهید.
  • دوستدار محیط زیست است: بسته‌های مقوایی از 70 تا 100درصد مواد بازیافتی تشکیل شده است که آن را به یکی از سازگارترین مواد با محیط زیست تبدیل کرده است. حتی این جعبه‌ها را می‌توان تا، و در صورت نیاز از آن‌ها دوباره استفاده کرد.
  • قابل سفارشی‌سازی است: بسته‌بندی مقوایی به راحتی قابل سفارشی کردن است. شما می‌توانید از تولید‌کنندگان بخواهید آنها را مطابق با نیازهای تجاری شخصی‌تان طراحی کنند.
چاپ جعبه فست فود ها و رستوران ها

انواع مقوا برای چاپ جعبه مقوایی کدامند؟

معمولا برای چاپ جعبه مقوایی از انواع مختلف مقوا استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد و ویژگی‌های خاص خودشان هستند که در ادامه انواع آن را معرفی کرده‌ایم.

چاپ جعبه با مقوای ایندربرد

اگر به دنبال یک جعبه بهداشتی هستید، مقوای ایندربرد بسیار مناسب است. این نوع مقوا در جعبه‌های دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، فست فودها و … بیشترین کاربرد را دارد. سطح مقوای ایندربرد سفید و براق است و جنس آن به‌صورت کاملا سفت و مقاوم طراحی شده است.

چاپ جعبه با مقوای پشت طوسی

سطح مقوا پشت طوسی، کاملا براق است و به‌راحتی می‌توان انواع چاپ را روی آن اجرا کرد. هرچند این نوع مقوا بسیار نازک است؛ اما مقاومت بسیار خوبی دارد. استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، شیرینی و حتی دارو، برخی از کاربردهای مقوای پشت طوسی است.

چاپ جعبه با مقوای گلاسه

مقوای گلاسه نرم است و از استحکام زیادی برخوردار نیست؛ پس نمی‌توان از آن برای هر بسته‌بندی استفاده کرد. کاغذ گلاسه از کاغذهای تحریر با رویه اضافی تولید می‌شوند. معمولا این نوع کاغذ را با توجه به نوع رویه به دو نوع مات و برق تقسیم می‌کنند.

چاپ جعبه با مقوای پشت سفید

یکی دیگر از انواع مقوا برای چاپ جعبه‌ها، مقوای پشت سفید است. هر دو طرف آن به رنگ سفید است و می‌توان در هر دو طرف آن کار چاپ را انجام داد. در نتیجه چاپ جعبه‌‌های مقوایی نهایی، جذاب بصری خاصی خواهد داشت.

روش های چاپ جعبه های مقوایی کدامند؟

هنگام انتخاب بهترین روش چاپ بسته مقوایی، گزینه‌های متعددی دارید. بودجه، محدودیت‌های زمانی و کیفیت مورد نظر بر تصمیم شما تاثیر می‌گذارند. روش‌های مختلف چاپ این جعبه‌ها، فرآیند چاپ و مزایای هر روش عبارت‌اند از:

  • چاپ فلکسوگرافی: یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپ جعبه مقوایی است. در فلکسوگرافی از صفحات چاپی برای انتقال راحت طرح، روی مقوا یا سطوح دیگر استفاده می‌شود. هنگامی‌که لوگو یا طرح ایجاد شد، می‌توانید به سادگی آن را روی بسته‌بندی خود منتقل کنید. در فلکسوگرافی پیاده‌سازی گرافیک‌های دقیق و رنگارنگ با قیمت مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر است. به دلیل طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها، می‌توانید از این نوع چاپ برای مواد مختلف استفاده کنید. در مجموع، چاپ فلکسوگرافی مزایای زیادی مانند هزینه مناسب، سرعت کار و تطبیق‌پذیری بالا برای چاپ دارد.
  • چاپ لیتوگرافی: چاپ لیتوگرافی که به چاپ لیتو معروف است، روشی مدرن و کامپیوتری برای چاپ طرح‌ها روی بسته‌بندی است. این روش، بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دارد. چاپ لیتو با آپلود طرح روی کامپیوتر شروع می‌شود. سپس دستگاه از لیزر برای ایجاد صفحه‌ای از تصویر استفاده می‌کند. از آنجایی‌که این روش کامپیوتری است، تصاویر تمام رنگی و با کیفیت عکاسی خواهید داشت. کسب‌و‌کارها از این نوع چاپ برای کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها و طرح‌های واقع گرایانه استفاده می‌کنند.
  • چاپ دیجیتال: چاپ دیجیتال گزینه مدرن‌تری برای نیازهای چاپی شماست. این فرآیند نسبتا ساده است؛ در این روش به‌جای استفاده از صفحات چاپ یا سایر فناوری‌های مشابه، با استفاده از چاپگر، طرح را تکثیر می‌کنند. در چاپ دیجیتال می‌توان به سادگی طرح‌های خودتان را در یک نوع فایل PDF یا مشابه به چاپگر ارسال کنید تا تصویر روی مقوای شما کپی شود. مشاغل، اغلب از چاپ دیجیتال برای پوسترها، علائم، خبرنامه‌ها و منوها استفاده می‌کنند. در مجموع، این سبک از چاپ یک گزینه مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت است که مزایای زیادی از جمله طرح‌های دقیق، امکان چاپ روی چوب یا سنگ و همچنین چاپ در تعداد زیاد دارد.
  • چاپ روتوگراور: روتوگراور که به‌ نام گراور هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از روش‌های چاپ بسته مقوایی است. این دستگاه با حکاکی تصویر روی یک استوانه مسی از ماشین چاپ دوار استفاده می‌کند. چاپ‌ بسیار دقیق است و حتی کوچک‌ترین جزئیات را روی سطح تکثیر خواهد کرد. مردم اغلب از روتوگراور برای مجلات و روزنامه‌ها، کارت تبریک و بسته‌بندی محصول استفاده می‌کنند. این روش فواید زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان اجرای طرح‌های زنده، بادوام و تولید سریع اشاره کرد.
روش های چاپ جعبه مقوایی

نکات مهم در رابطه با چاپ جعبه مقوایی

برای اینکه جعبه مقوایی جذاب باشد و بتواند به اهداف کسب‌وکار شما کمک کند، باید در زمان چاپ، چندین نکته ضروری را در نظر گرفت. در ادامه به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • ابعاد و اندازه جعبه با ابعاد محصول شما یکسان باشد.
  • نوشتار روی جعبه باید خوانا باشد و مشتری بتواند آن را به‌راحتی بخواند.
  • از جوهر مناسب برای چاپ روی مقوا استفاده شود.
  • برای انتخاب رنگ جعبه به برند و نوع کالا توجه کنید. در واقع جعبه باید با نوع محصول هارمونی داشته باشد.
  • روی جعبه اطلاعات کامل مانند لوگو، اسم برند، آدرس و اطلاعات تماس را درج کنید.
  • باز و بسته کردن آن برای مشتری راحت باشد.
  • طراحی آن خلاقانه باشد.

کاربرد چاپ جعبه مقوایی در صنایع گوناگون

جعبه‌های مقوایی برای بسته‌بندی طیف گسترده‌ای از محصولات، صرف‌نظر از اندازه و شکل آن‌ها، گزینه بسیار مناسبی هستند. در ادامه به انواع کاربرد آنها در چند صنعت مهم پرداخته‌ایم.

چاپ جعبه محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی می‌توانند با بسته‌بندی نامناسب آسیب ببینند. وقتی صحبت از حمل‌ونقل بسیاری از کالاهای ریز و با ارزش از یک مکان به مکان دیگر می‌شود، جعبه‌های مقوایی بهترین گزینه هستند. از آنجایی‌که این محصولات در اکثر موارد به شرایط بهداشتی مناسبی نیاز دارند؛ باید با مواد سفت و مقاومی بسته‌بندی شوند تا در برابر باکتری‌ها و آلودگی سالم بمانند. این جعبه‌ها می‌توانند به شما در جابه‌جایی چند کالا در یک زمان و بدون آسیب رساندن به محتویات درونشان، کمک کنند.

چاپ جعبه فست فود ها و رستوران ها

یکی دیگر از مواد کاربرد جعبه مقوایی، استفاده از آن‌ها در فست‌فودها و رستوران‌هاست. این کار اولین بار توسط مک‌دونالد انجام شد. استفاده از جعبه‌ها(بسته بندی پیتزا، برگر، سوخاری و …) نه‌تنها غذا را بهداشتی نگه می‌دارد؛ بلکه حمل آن را راحت‌تر می‌کند. در چاپ جعبه مقوایی فست‌فودها و رستوران‌ها، جذابیت از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه تجربه نشان داده است که جذابیت بصری لذت صرف غذا را دو چندان می‌کند.

چاپ جعبه مواد غذایی

جعبه مقوایی برای محصولات غذایی ایده‌آل هستند. تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه بولونیا، نشان داد که بسته‌بندی مقوایی از ایمنی مواد غذایی حمایت می‌کند. همچنین این تحقیق مشخص کرد که این جعبه‌ها در تازه نگه‌داشتن میوه‌ها و سبزیجات برای مدت طولانی‌تری موثر هستند.

برخی از مزایای جعبه مقوایی در صنایع غذایی، ایمنی و مقاومت آن‌ها در برابر عفونت باکتریایی، ماندگاری طولانی‌تر محصولات، محافظت در برابر کپک و پوسیدگی و … است. از آنجایی‌که آنها در بسته‌بندی موادغذایی فقط یک بار استفاده می‌شوند و سپس آنها را دور می‌انازند، امکان بازیافتشان هم یک عامل حیاتی است که باید به آن توجه کرد.

چاپ جعبه پوشاک

هنگام خرید آنلاین، مشتریان انتظار دارند که محصولات را در شرایط عالی و در بسته‌بندی جذاب، دریافت کنند. باید صنعت پوشاک، صنعت بازاریابی و صنعت بسته‌بندی با همکاری یکدیگر، از فرصت تعامل با مشتری به کمک جعبه‌های مقوایی استفاده کنند. رضایت مشتری، کلید حفظ مشتریان است؛ بنابراین طراحی و چاپ جعبه مقوایی زیبا به بخش مهمی از کار برای شرکت‌های نساجی تبدیل شده است.

انواع مقوا برای چاپ جعبه مقوایی

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که جعبه مقوایی یک روش محبوب برای بسته‌بندی است. هر چند آن‌ها در ابتدا برای جابه‌جایی مواد غذایی درست شدند؛ اما از آن زمان ثابت شده است که این روشی عالی برای جابه‌جایی انواع کالاهاست. مقوا می‌تواند از اقلام شکننده و ظریف گرفته تا پوشاک، مواد غذایی و … برای مدت طولانی حفظ کند. در واقع آنها ظرفی عالی برای وسایلی هستند که به نگهداری یا حمل نیاز دارند. برای ساخت این جعبه‌ها از انواع مختلفی از کاغذها مانند ایندربرد، پشت طوسی، گلاسه و پشت سفید استفاده می‌شود.