بسته بندی مواد غذایی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا علاوه بر جلب رضایت مشتری،‌ مدت‌زمان ماندگاری محتویات داخل آن افزایش یابد. همچنین لازم است که قابلیت‌هایی مانند شکل پذیری با باد یا خلا، چاپ و دوخت هم داشته باشد تا تولیدکننده بتواند محصولات خود را به شکل دلخواه بسته‌بندی کند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم گلچینی از مهم‌ترین نکات راهنمای بسته بندی مواد غذایی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

مزایا و اهداف بسته بندی مواد غذایی کدامند؟

بسته بندی مواد غذایی در صنایع امروزی سبب شده است تا محتویات درون باکس از عوامل بیرونی که سبب فساد و کپک زدگی آن می‌شود، در امان باشند. البته مزایای این کار تنها به همین یک مورد محدود نمی‌شود و فواید دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  1. زمانی که مواد غذایی بسته بندی می‌شوند، امکان نگهداری طولانی‌مدت آن فراهم شده و فرصت بازاریابی و شانس فروش آن افزایش خواهد یافت.
  2. سهولت در حمل‌ونقل بدون اینکه آسیبی به مواد غذایی وارد شود، یکی از مهم‌ترین اهداف بسته‌بندی آن است.
  3. سبب کارآفرینی می‌شود؛ در واقع به منظور بسته‌بندی و آماده‌سازی مواد غذایی لازم است تا در کارخانجات نفرات بیشتری حضور یابند و این مسئله سبب اشتغال‌زایی خواهد شد.
  4. نقش بسته‌بندی برای نگهداری از فست فود و خوردنی‌ها را در حوزه بهداشت نمی‌توان نادیده گرفت، در واقع این کار سبب دور ماندن آلودگی و ویروس از مواد غذایی می‌شود و سطح کیفی سلامت جامعه بالاتر خواهد رفت.

بسته بندی مواد غذایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که چندی پیش هم به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی بسته بندی مواد غذایی این است که امکان چاپ برچسب روی آن وجود داشته باشد، و بتوان با استفاده از خلا یا باد به آن شکل داد. همچنین باید قابلیت دوخت با حرارت یا استفاده در ماشین لفاف را هم داشته باشد. در ادامه هم به برخی دیگر از ویژگی‌های یک بسته‌بندی استاندارد اشاره خواهیم کرد:

  • برخی از مواد غذایی باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که مشتری قادر به مشاهده و بررسی ویژگی‌های آن باشد. به طور مثال در بخشی از اغلب بسته‌بندی فست فودها معمولا یک طلق شفاف نصب شده است که سبب می‌شود مشتری پیش از خرید، تا حدودی محتویات آن را از نزدیک مشاهده کند و در صورت خرید خود را انجام دهد.
  • همچنین ظاهر زیبا و جذاب بسته‌بندی تاثیر بسزایی بر تصمیم مشتری خواهد گذاشت، گاهی یک محصول به قدری باکس دیدنی و جالبی دارد که حتی اگر مشتری نیازی به آن نداشته باشد، باز هم نسبت به خرید آن رغبت دارد.
  • یک بسته‌بندی استاندارد از ورود هوا و رطوبت به داخل خود جلوگیری می‌کند. اهمیت این موضوع خوراکی‌هایی نظیر چیپس و پفک به وضوح قابل مشاهده است.
  • در کنار زیبایی و ظرافت بسته‌بندی، ارزان و مقرون به‌صرفه بودن آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع بسته‌بندی محصولات باید قیمت نسبتا پایینی داشته باشند تا بهای تمام شده کالا بیش از حد معقول افزایش نیابد.
  • کیفیت بالای بسته‌بندی و استفاده از متریال مرغوب سبب می‌شود تا استحکام کار افزایش یابد و در برابر آسیب‌هایی که حین حمل‌ونقل به آن وارد می‌شود، مقاوم باشد.
  • عدم تغییر شکل بر اثر گرما و دمای بالا هم یکی دیگر از ویژگی‌های یک بسته بندی اصولی و استاندارد است.
بسته بندی در صنایع غذایی

خرید انواع جعبه بسته بندی سوخاری از 724box


اصول بسته بندی مواد غذایی کدامند؟

همانطور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین اصول بسته بندی مواد غذایی این است که از ورود هوا، رطوبت و عوامل بیماری‌زا به داخل بسته جلوگیری شود. علاوه بر این، رعایت نکات بهداشتی و استریل بودن بسته‌بندی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ضمن به عنوان یک طراح بسته‌بندی خواروبار باید بدانید که از اصلی‌ترین ارکان تکنیک‌های افزایش فروش محصول، بسته‌بندی خلاقانه آن است. به عبارت دیگر حین طراحی آن باید تمام تمرکز و ابتکار خود را به کار بگیرید و بسته‌ای طراحی کنید که در بازار رقابتی امروز موفق به جلب توجه مشتریان شود. در این راستا می‌توانید از ایده چاپ برند یا تصاویر جذاب روی بسته بهره‌مند شوید.

انواع بسته بندی مواد غذایی گوناگون کدامند؟

به طور کلی باتوجه به متریال مصرفی در طراحی و ساخت بسته بندی مواد غذایی، این محصول به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. بسته‌بندی پلاستیکی و شیشه‌ای: ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای دارای طیف گسترده‌ای از طرح و رنگ‌های مختلف بوده و برای بسته‌بندی انواع ادویه‌جات، مواد غذایی، شیرینی، دسر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در اوایل شکل گیری صنعت بسته‌بندی که هنوز استفاده از متریال پلاستیکی یا کاغذهای ارتالون‌دار و فویل چندان رایج نبود، کارخانجات مختلف برای بسته‌بندی مربا، ترشی، شیر و.. از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌کردند.
  2. بسته‌بندی متناسب با جنس لفاف: امروزه انواع مختلفی از لفاف با متریال‌های پلی اتیلن، آلومینیوم، کاغذهای ارتالون‌دار، فویل چند لایه و… در صنعت وجود دارد که با استفاده از آن، بسته‌بندی‌های پاکتی شکل با لبه‌های پرس شده ساخته می‌شود. قیمت پایین و مقرون به‌صرفه این بسته‌بندی، در کنار کیفیت مطلوب و جلوگیری از نفوذ رطوبت و هوا به ساختار محتویات داخل بسته، همه از جمله ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌روند. همچنین از این روش برای فراوری محصولاتی نظیر چای، پودر قهوه، چیپس، پفک، ماکارونی و… استفاده می‌شود.

خرید انواع رپینگ از 724box


بسته بندی انواع مواد غذایی فست فودی از نظر متریال

در تولید بسته بندی فست فود متریال‌های مختلفی نظیر کاغذ پوستی، کرافت، مقوای دوپلکس و… مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام بسته به کیفیتی که دارند، قیمت و ماندگاری متفاوتی خواهند داشت‌. بنابراین در این بخش از راهنمای بسته بندی فست فود همراه ما باشید و با بهترین متریال‌های مصرفی در ساخت بسته‌های نگهداری غذای آماده آشنا شوید.

  • مقوای دوپلکس و کرافت: از جمله ضخیم ترین ورقه‌های پرکاربرد در ساخت بسته‌بندی فست‌فود هستند که اغلب برای تولید باکس پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای جذابیت بیشترِ این نوع بسته‌بندی، می‌توانید به کمک دستگاه افست، برند یا طرح خاصی را روی آن چاپ کنید.
  • کاغذ مومی: کاغذ مومی یا روغنی که در حوزه شیرینی‌پزی هم کاربرد دارد، برای بسته‌بندی همبرگر و ساندویچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاغذ مانع از نفوذ رطوبت به ساختار فست‌فود می‌شود و ماندگاری غذا را افزایش می‌دهد.
  • کاغذ تحریر: این متریال که به آن کاغذ گرافت هم می‌گویند؛ در ساخت پاکت ساندویچ استفاده می‌شود. کاغذ تحریر در برابر افزایش دما و گرما واکنشی نشان نمی‌دهد و از فست‌فود در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند.
  • مقوای ایندربرد: برای ساخت جعبه سیب زمینی و همبرگر در اغلب کشورها از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود و به دلیل سطح صیقلی و سفید رنگی که دارد، برای چاپ برند و انواع طرح‌های تبلیغاتی یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌آید.

خرید انواع جعبه بسته بندی برگر از 724box


انواع روش های بسته بندی مواد غذایی کدامند؟

بسته بندی انواع مواد غذایی به سه روش مختلف انجام می‌گیرد که در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • بسته‌بندی به روش MAP: هدف از این روش مقابله با تکنیک انجماد مواد غذایی است تا آثار منفی آن را در جامعه کاهش دهد. اساس کار MAP بر پایه اتمسفر تغییر یافته است و به این مسئله اشاره دارد که می‌توان مواد غذایی فساد پذیر را در هوای تغییر یافته بسته‌بندی کرد.
  • بسته‌بندی مواد غذایی با اتمسفر کنترل شده: با این روش هوای اصلی در اطراف محصول حفظ می‌شود و انجام این مدل از بسته‌بندی به امکانات ویژه‌ای نیاز دارد که هزینه‌بر است و قیمت تمام شده مواد غذایی را افزایش می‌دهد. 
  • بسته‌بندی اسپتیک: طی فرایند اسپتیک ابتدا مواد غذایی استریل می‌شود و در یک محیط استریل و عاری از آلودگی، درون بسته‌بندی استریل شده قرار می‌گیرد.
بسته بندی انواع مواد غذایی

خرید انواع پاکت بسته بندی مواد غذایی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت


آشنایی با تکنولوژی بسته بندی در صنایع غذایی

بسته بندی در صنایع غذایی اغلب با تماس مستقیم دست انجام می‌شود، به همین خاطر چند سالی است که برای ارتقاء سطح سلامت جامعه تصمیم گرفته شد تا از تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی به میزان بیشتری بهره‌گیری شود و فرایند تولید، نگهداری و حمل‌ونقل خواروبار به طور بهداشتی و سالم‌تری انجام شود. به همین خاطر امروزه برای هر یک از مراحل بسته بندی مواد غذایی، دستگاه خاصی ساخته شده است که دخالت دست انسان را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این فناوری‌های جالبی هم پا به عرصه گذاشته‌ است و تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آن، کیفیت غذا را افزایش دهند. برخی از این فناوری‌ها به شرح زیر است:

  • ورق جذب کننده بوی نامطبوع و دی اکسید کربن
  • ورق جذب کننده روغن اضافی غذا برای کاهش چربی آن
  • ورق  خوراکی محافظ که دور غذا پیچیده شده است و مانند عایق عمل می‌کند.
  • ورق مخصوص مایکروویو که در غذاهای نیمه آماده قرار می‌گیرد.
  • ورق جذب کننده بخار غذا؛

معرفی دستگاه های بسته بندی در صنایع غذایی

دستگاه‌های بسته‌بندی انواع مختلفی دارند و وجه مشترک بین همه آن‌ها این است که حتما باید در یک محیط استریل و استاندارد راه‌اندازی شوند. به عبارت دیگر، فضایی که به منظور راه‌اندازی کارگاه بسته بندی مواد غذایی در نظر دارید، حتما باید یک محیط صنعتی و کاملا پاکیزه باشد. به طور کلی بسته به نوع مواد غذایی، روش بسته‌بندی و نوع دستگاه‌های مورد نیاز متفاوت خواهد بود، به همین خاطر در ادامه چند مورد از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته‌بندی صنعتی را معرفی خواهیم کرد:

  • دستگاه بسته‌بندی حجمی
  • دستگاه‌های پرکن مایعات و مواد غلیظ
  • دستگاه کیسه پرکن
  • دستگاه بسته‌بندی توزین دار
  • دستگاه بسته‌بندی پودری

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع روش‌های بسته بندی مواد غذایی پرداختیم و دانستیم که در این صنعت از چه فناوری و دستگاه‌هایی به منظور تولید باکس‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود. امیدواریم با مطالعه این مطلب به نگرش جامع و کاملی نسبت به بسته‌بندی اصولی مواد غذایی دست یافته باشید و به پاسخ سوالات موجود در ذهن خود برسید. با این حال اگر همچنان پرسش یا نقطه نظری پیرامون موضوع مطرح شده دارید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما و سایر همراهان باکس۷۴۲ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.