آیا شما برای راه‌اندازی یک فست‌فود برنامه‌ریزی می‌کنید؟ این کسب‌وکار می‌تواند روشی عالی برای ایجاد یک بیزینس خاص، خدمات به مشتریان متنوع و ایجاد یک حرفه عالی در این حوزه باشد؛ اما برای شروع این کار به یک طرح تجاری خوب نیاز دارد. بیزنس پلن فست فود به‌عنوان یک راهنما عمل می‌کند که مراحل حیاتی موردنیاز برای موفقیت کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند. اگر برای نوشتن بیزینس پلن فست فود خود به کمک نیاز دارید، نگران نباشید. چراکه در ادامه این مقاله از 724box به آن پرداخته‌ایم. پس اگر به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار سودآور هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت نوشتن بیزنس پلن فست فود چیست؟

نوشتن بیزنس پلن فست فود در ایجاد و راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق بسیار مهم است. اگر شما در همین ابتدا به‌عنوان صاحب کسب‌وکار به اهمیت این کار پی‌ ببرید، در ادامه می‌توانید طرح را بادقت بیشتری بنویسید. در اینجا به چندین دلیل مهم برای اهمیت بیزینس پلن فست فود اشاره شده است:

  • تبدیل ایده‌ها به عمل: بیزینس پلن یک چارچوب ساختاریافته برای بیان دیدگاه شما و تعریف مراحل موردنیاز برای تحقق بخشیدن به آن را فراهم می‌کند. در این صورت می‌توان ایده‌ها را در عمل نیز پیاده کرد.
  • گسترش کسب‌وکار: توسعه یک طرح به شما این امکان را می‌دهد تا روی جنبه‌های راهبردی کسب‌وکار خودتان کار کنید. پس به‌جای تمرکز صرف بر کارهای روزانه، می‌توانید زمانی را به طراحی و بهبود کسب‌وکار خود اختصاص دهید.
  • ارزیابی فرضیات: طرح کسب‌وکار معیاری است که بر اساس آن می‌توانید مفروضات خودتان را ارزیابی کنید. شما باگذشت زمان، می‌توانید برنامه را مرور کنید تا درستی پیش‌بینی‌های خود را ارزیابی کنید و نسبت به رشد و پیشرفت رستوران خود درک درستی داشته باشید.
  • سنجش بقا و اصلاح: شما از طریق یک بیزینس پلن، می‌توانید ماندگاری ایده کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید. همچنین طرح ایجادشده، شما را وادار می‌کند تا چالش‌های بالقوه و زمینه‌هایی را که نیاز به اصلاح دارند، تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • ارزیابی ریسک: ایجاد یک طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند ریسک‌‎های مرتبط با سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کنید. صاحب بیزنس می‌تواند با شناسایی موانع احتمالی و توسعه برنامه‌های احتمالی، خطرات را کاهش دهد و تصمیمات آگاهانه بگیرد.
نوشتن بیزنس پلن فست فود

بخش های مختلف بیزنس پلن فست فود و رستوران کدامند؟

بیزنس پلن فست فود یک سند جامع است که فعالیت‌ها، اهداف و استراتژی‌های موردنظر را برای یک مرکز جدید یا حتی موجود فست‌فود مشخص می‌کند. در واقع طرح کسب‌وکار به‌عنوان یک نقشه راه برای ایجاد و راه‌اندازی موثر مغازه فست‌فود عمل می‌کند. در اینجا بخش‌های کلیدی آورده شده است که باید هنگام نوشتن بیزینس پلن فست فود در نظر بگیرید:

  • خلاصه اجرایی یا مدیریتی: خلاصه اجرایی اولین بخش است که برای ارائه یک دید کلی از طرح تجاری برنامه‌ریزی شده است. این کار پیش از آماده‌شدن کل طرح نوشته می‌شود و هر بخش از برنامه را خلاصه می‌کند. در این مرحله چند مؤلفه کلیدی شامل معرفی کسب‌وکار، فرصت بازار، محصولات و خدمات، استراتژی‌های بازاریابی و فروش، نکات مهم مالی و اقدام به عمل را باید در نظر بگیرید.
  • مرور کلی بیزنس: مرور کلی بیزنس اطلاعات دقیقی در مورد رستوران شما ارائه می‌دهد. جزئیاتی که در این مرحله اضافه می‌کنید به اهمیت آن‌ها برای کسب‌وکارتان بستگی دارد. اما نام کسب‌وکار، مکان، تاریخچه آن و اهداف آینده برخی از عناصر اساسی هستند که باید به این بخش اضافه کنید.
  • تحلیل بازار: این بخش باید درک کاملی از صنعت، بازار هدف، رقبا و فرصت‌های رشد ارائه دهد. شما باید اجزای مختلف شامل بازار هدف، اندازه بازار و پتانسیل رشد، تحلیل رقبا، روند بازار و محیط نظارتی را در این مرحله قرار دهید.
  • محصولات و خدمات: در این بخش باید خدمات و محصولات خاصی را که به مشتریان ارائه می‎شود، تشریح کند. این بخش باید شامل منو، نوشیدنی و دسر، نحوه تهیه غذا و اقدامات ایمنی و خدمات ویژه باشد.
  • استراتژی‌های فروش و بازاریابی: نوشتن این بخش به معنای لیستی از استراتژی‌هایی است که برای جذب و حفظ مشتریان خود استفاده می‌کنید. پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد، استراتژی قیمت‌گذاری، استراتژی‌های بازاریابی، استراتژی‌های فروش و حفظ مشتری چند عنصر کلیدی است که باید در برنامه فروش و بازاریابی خودتان لحاظ کنید.
  • طرح عملیاتی: بیزنس پلن فست فود شما باید فرایندها و رویه‌های مربوط به عملیات کسب‌وکار، مانند الزامات کارکنان و فرایندهای عملیاتی را مشخص کند. در اینجا چند مؤلفه شامل کارکنان و آموزش، فرآیند عملیاتی، تجهیزات و دستگاه‌ها برای اضافه‌کردن به برنامه عملیاتی خود آورده شده است.
  • برنامه مالی: بخش برنامه مالی باید خلاصه‌ای از پیش‌بینی‌های مالی کسب‌وکار شما در چند سال اول را ارائه دهد. در اینجا چند عنصر کلیدی شامل صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد، ترازنامه، نقطه سربه‌سر و تامین مالی وجود دارد که باید در برنامه مالی لحاظ کنید.

در نوشتن بیزنس پلن فست فود به چه سوالاتی باید پاسخ دهیم؟

قبل از نوشتن بیزنس پلن فست فود خودتان، پاسخ سؤالات حیاتی زیر را جمع‌آوری کنید. این کار یک اساس محکم برای برنامه شما را فراهم می‌کند:

  • بازار هدف شما برای فست‌فود چیست؟
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیست که رستوران فست‌فود شما را متمایز می‌کند؟
  • چه استراتژی قیمت‌گذاری را برای آیتم‌های منوی خودتان در نظر می‌گیرید؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • هزینه‌های راه‌اندازی و ادامه کار شما چقدر است؟
  • چگونه فست‌فودهای خود را بازاریابی و تبلیغ می‌کنید؟
فست فود بیزنس پلن

چه منطقه ای برای راه اندازی فست فود مناسب است؟

انتخاب مکان مناسب یک گام مهم است که به‌صورت مستقیم بر موفقیت کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد؛ چراکه با تعداد مشتریان مرتبط است. هنگام انتخاب بهترین مکان رستوران، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ترافیک پیاده: میانگین تعداد عابران پیاده در منطقه‌ای که قصد ایجاد مغازه را دارید، چقدر است؟
  • رقابت: حضور سایر فست‌فودی‌ها را در بازار بررسی کنید.
  • دسترسی و دید: بررسی کنید که آیا عابران پیاده و وسایل نقلیه می‌توانند به‌راحتی به یک مکان دسترسی داشته باشند.
  • هزینه‌ها: هزینه‌های اداره کسب‌وکار در مکان انتخابی، از جمله هزینه‌های اجاره یا اجاره، آب و برق، مالیات، نیروی کار و سایر هزینه‌های رستوران ارزیابی کنید. شما باید مطمئن شوید که می‌توانید این هزینه‌ها را بپردازید.
  • زیرساخت: از وجود زیرساخت‌های لازم مانند برق، آب و فاضلاب و … اطمینان حاصل کنید.
  • پتانسیل رشد: پتانسیل رشد طولانی مدت در منطقه را در نظر بگیرید. شما باید به دنبال مکان‌هایی باشید که در حال توسعه یا بهبود زیرساخت‌های برنامه‌ریزی‌شده هستند. این عوامل می‌توانند در آینده مشتریان بیشتری را به رستوران شما جذب کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی فست فود کدامند؟

وقتی نوبت به افتتاح مغازه می‌رسد، هزینه‌های راه‌اندازی به‌سرعت افزایش می‌یابد. شما در کنار اجاره فضای تجاری، مجوزها و هزینه‌های بازاریابی، به تعداد زیادی از تجهیزات هم نیاز دارید. در واقع تجهیزات فست‌فود به ابزارها و وسایلی گفته می‌شود که در آشپزخانه برای تهیه، پخت و سرو غذا استفاده می‌شود. در ادامه چک لیست تجهیزات ضروری آشپزخانه فست‌فود آورده شده است:

  • اجاق خوراک‌پزی (فر): فر یکی از تجهیزات مهم در آشپزخانه است. نوع فری که شما نیاز دارید تا حد زیادی به نوع رستوران و غذایی که سرو می‌کنید، بستگی دارد.
  • هود: هود یک جزء کلیدی از وسایل آشپزی شماست؛ چراکه به جریان راحت هوای آشپزخانه کمک می‌کند.
  • غذاساز: غذاساز قطعه‌ای از تجهیزات آشپزخانه است که می‌تواند برای خردکردن، برش‌دادن، خردکردن، آسیاب‌کردن و پوره‌کردن انواع غذاها استفاده شود.
  • پیشخوان و تخته‌های برش: میزهای آماده، پیشخوان و سطوح برش برای آشپزخانه ضروری هستند. پیشخوان برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود؛ بنابراین قطعه‌ای همه‌کاره نیاز دارید.
  • فریزر و یخچال: برای تازه نگه داشتن مواد غذایی خود، باید روی فریزرها و یخچال‌های باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید.
  • انواع قفسه‌: هر آشپزخانه‌ای به قفسه‌بندی و نگهداری مناسب برای غذای خشک، ظروف و تجهیزات نیاز دارد. قفسه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید بادوام و باکیفیت باشد.
  • تجهیزات پخت‌وپز: شما باید در هر شیفت کاری تجهیزات کافی برای پخت‌وپز داشته باشید. تابه درب‌دار، چاقوهای سرآشپز، کاردک و … از جمله این تجهیزات هستند.
  • سینک: سینک برای شست‌وشوی ظرف‌ها ضروری است. به‌ طور کلی، برای برآوردن الزامات بهداشتی و ایمنی، به تعداد مشخصی سینک نیاز دارد.
  • دستگاه پوز: دستگاه پوز یکی از وسایل کلیدی از تجهیزات مغازه فست‌فودی است. شما به این دستگاه برای پیگیری تراکنش‌ها گرفته و گزارش‌دهی به آن نیاز دارید.
  • تجهیزات شستشو: برای تمیز نگه داشتن ظروف و آشپزخانه، به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. شما باید مطمئن شوید در هر شیفتی تجهیزات کافی برای شستشو وجود دارد.

در راه اندازی فست فود به چه مجوز هایی نیاز داریم؟

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری به تعدادی مجوز نیاز دارید و قطعا یک فست‌فود هم از این موضوع مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین مجوزها برای شروع‌ به‌ کار فست‌فود، پروانه کسب است. در این شرایط مدارک موردنیاز جهت دریافت پروانه کسب به اتحادیه مورد نظر و طی کردن مراحل قانونی، پروانه کسب صادر می‌شود.

دریافت مجوز از اداره بهداشت هم ضروری است؛ چراکه محیط کار باید معیارهای موردنظر بهداشتی را داشته باشد. برای گرفتن این مجوز باید به اداره بهداشت محل موردنظر مراجعه کنید. البته در کنار مجوز اداره بهداشت، باید کارکنان مشغول محل هم تست‌های مختلف را انجام دهند تا کارت بهداشت برای آن‌ها صادر شود.

راه اندازی فست فود

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک رستوران فست‌فود می‌تواند فوق العاده سودآور باشد؛ اما نیاز به یک طرح تجاری خوب نیاز دارد. در واقع بیزنس پلن فست فود به‌عنوان یک راهنما عمل می‌کند تا مراحل حیاتی موردنیاز برای اطمینان از موفقیت کسب‌وکار شما را مشخص کند. هر طرحی شامل چند مرحله است که باید به‌صورت قدم‌به‌قدم اجرا شود. در این مقاله، به فرایند ایجاد یک بیزینس پلن فست فود پرداخته شد. شما با درنظرگرفتن نکات گفته شد در این مطلب می‌توانید نسبت به راه‌اندازی مغازه فست‌فود خودتان اقدام کنید.